Miért játssz magyar tarokkot?

  1. Komplexitás

A magyar tarokk nagyon komplex játék. A kártyajátékok alapvetően gyorsan megtanulhatók, egy balatoni naplemente alatt teljeskörűen elsajátíthatóak a szabályai, néhány játszma megtekintésével megismerheted a győztes stratégiákat, cseles taktikákat. A tarokk azonban más. A hosszú történelmi múltra visszatekintő kártyajáték több formájában létezik; a magyar tarokk a 19. században alakult ki: nevezik XX-as hívásos – vagy Paszkievics-féle tarokknak is. A kártyák nevét, azoknak funkcióit egy röpke memóriajáték alatt meg lehet tanulni, igazi varázsa a játék menetében rejlik. A tarokkban általában van egy rejtett csapattársad, akinek kiléte mindenki számára a játék során derül ki, ezzel a játékostárssal kell együtt dolgozni annak érdekében, hogy minél nagyobb pontszámot gyűjtsetek össze a menet végére. A pontok gyűjtésére több mód is létezik, melyek ismertetése a játékszabályzatban olvasható. A megszerzendő pontok tekintetében lehet kockáztatni a parti elején, azzal, hogy ’bemondja’ az adott játékos: ezzel a magas kockázat, magas kifizetés/bukás elve érvényesülhet.

  1. Rétegjáték

A játék komplexitásából következik az, hogy kevesen játszanak vele: hosszú időbe telik megtanulni, azonban ennek előnye is van; a játék tanulása során szoros kötelékek köttetnek. A dualizmus korában és a 20. században a játék az értelmiségi körök kedvelt szórakozása volt. A tarokk varázsa abban rejlik, hogy kevesen tudják, mi is ez pontosan, hogyan kell játszani, így egy igazán exkluzív virtuális társasághoz lehet csatlakozni az érdeklődőknek. A játszmák számtalan tréfás elemet tartalmaznak az apró íratlan szabályoktól kezdve, az ellenfeled megtévesztésén át, egészen a vicces átverésekig. Tegyük fel, hogy az utolsó ütésnél skízzel fogják a huszonegyed, ebben az esetben fejedre kerül „a kalap”, melytől érdemes megszabadulni, ugyanis a parti végeztével, miután megtörtént a speciális tarokk kézfogás, a „kalapos” fizetheti az első kört a krimóban.

 

  1. Fejlődés

A tarokk a folyamatos fejlődésről szól: a kártyák alapjaitól kezdve, a játékmeneten át, a pontgyűjtési módok megtanulását követően, többtíz parti után juthat el a játékos arra a szintre, hogy saját stratégiával dolgozva igyekezzen ellenfeleit csapdába csalni, játékostársával a leghatékonyabb módon együtt dolgozni. A tarokk exkluzivitását pontosan ez adja: hosszú fejlődés útját megjárva lehet igazán jó játékossá válni és csatlakozni a győztesek táborához.

  1. Történelmi háttér

Történelmi hátterét tekintve a tarokk gazdag mondakörrel rendelkezik. A játék alapvetőleg az olasz reneszánsz korszakából való, többféle változata ismert Európa-szerte. A játék magyar változatát a fentebb említett XX-as hívásos, vagy Paszkievics-féle tarokknak nevezzük. Paszkievics varsói herceg 1849 nyarán törte át magát Bem seregein Ferenc József hívására és I. Miklós cár utasítására, majd 200 ezer katonájával hozzájárult a magyarok harapófogóba vételéhez, ezzel megpecsételve a szabadságharc sorsát és ezzel még pár évre megszilárdítva a szent szövetségi Európa kapcsolatrendszerét. A hagyomány szerint ő hozta be a játékot az országba, amely természetesen nem történelmileg bizonyított tény. A tarokk magyar verziójában a játék (vagy menet) megnyeréséhez 48 pontot kell összegyűjteniük a játékosoknak, amely szintén utalás a polgári forradalom évére. A játék a Zwanzigeruffen nevű osztrák verzióból fejlődött ki a 19. században és hamar a magyarországi liberális elit kedvenc játékává vált. A játék alapvetően dzsentri játéknak számított, így a 20. század második felében jelentősen háttérbe szorult, azonban a mostani politikai helyzet már nem szab határt játékok – és így a tarokk – népszerűségének, a Piatnik kártyagyár évente 3-4 ezer pakli tarokkot ad el.

  1. Újrajátszhatóság

A mai modern világban egy játék befektetésnek számít: fontos, hogy minél több módon, minél többször lehessen vele új élményeket gyártani. Így a videójátékoknál fontos a több karakter, a többjátékos mód és egyszemélyes mód minél gazdagabb világba ültetése. A tarokk – amint fentebb mér említettük – egy komplex ütésű kártyajáték, amely több szinten is működik. Az 1920-as években született meg a magyar tarokk újabb változata, az illusztrált tarokk: Lingel Károly és Polyák Lajos további hat figurával (értsd pontszerzési lehetőség) egészítették ki a játékot, amely így nagyobb kihívást támaszt a tapasztaltabb stratégáknak is. A következő pont az utóbb említett illusztrált tarokk alapszabályairól ismertet: a játék lapjairól, játékszakaszokról és figurákról.

  1. Játékszabályok röviden
  2. Játékosok és kellékek

A játékot alapvetően négyen játsszák. A 42 lapos paklicsomag kártyái két csoportba oszthatóak: tarokkok (római számozással, 22 kártya), színek (kör-káró-treff-pikk, mindegyikben öt lap). Egyes lapoknak különleges ’képességei’ és nevei vannak, így az I-es tarokk pagát; a skíz, a XXI-es nagyhonőrök. A játékhoz szükséges egy kalap is, amelyet megfelelő figura után az elszenvedő félnek kell viselnie és a fentebb említett módon törleszteni adósságát a társaság felé.

  1. Játékszakaszok

A játékot több szakaszra bonthatjuk. A helyválasztás a 0. lépés, amelyhez kétszer öt lap szükséges (4 szín, 1 tarokk), az egyik ötös csomag a helyekre kerül, a másik csomagból a játékosok húznak: mindenki a kártyapár helyére ül. Ezután következik az osztás, amelyet a tarokktól balra ülő játékos végez, az asztal közepére helyez egy hat lapból álló talont, majd 9-9 lapot oszt a játékosoknak, meghatározott módon. Ezután következik a licit, amelyet a játékosok a kiosztott lapjaik alapján tesznek meg a talonban lévő lapokra (1-es, 2-es, 3-as licit). Ezután következik a skartolás, amely során minden játékos annyi lapot tesz le, amelyet a licit során kapott. A játéknak ezen része stratégiailag kiemelt jelentőséggel bír, hiszen ebben a szakaszban lehet alakítani a kezeket. Ezután következik a bemondás, amely alatt be lehet jelenteni, ki milyen figurával fog megpróbálkozni, majd erre rá lehet kontrázni a többi játékos részéről. Ezután következik a játék aktív része: a lejátszás előtt a honőrrel rendelkező játékos ’hívja’ a „nagyerejű huszast”, amellyel meghatározódnak a csapatok, azonban a párok számára ez majd akkor derül ki, amikor a húszassal rendelkező játékos kirakja a XX-as jelzésű tarokk kártyát. A lejátszás során a játékosok lapokat pakolnak az asztal közepére, az adott kört mindig az ’üti’, aki a legnagyobb értékű tarokkot rakta le. A játék végén a csapatok megvizsgálják, hogy valamelyik figurát sikerült-e teljesíteni a vállalóknak, esetleg a nem vállalóknak, ezután pedig az adott értékek alapján összeszámolják pontjaikat. Természetesen ez a rövid ismertető nem ér fel a szabályismertetéssel, amely a következő weblapon elérhető: https://www.pagat.com/tarot/illu_hu.html